„Double Vision” - a kép és ami mögötte van
2015. október 03. írta: zsu zsu

„Double Vision” - a kép és ami mögötte van

Inda Galéria – Beyond the obvious /self – body – subjective hystory

agnieska_double_vision_1_1.jpg

Hét művésznő csoportos kiállítása a fenti címmel – traumakezeléssel foglalkozó pszichológusnak kihagyhatatlan. Két kolléganőmmel látogattunk el az Inda Galériába.

A „double vision”kifejezés Agnieszka Grodzinska, lengyel művésznő egyik fotósorozatának címe. Pszichológiailag is rendkívül találó az elnevezés, hiszen olyan kollázsokat mutat be, ahol valamilyen eseményt (egy párkapcsolat pillanatait) megörökítő fotón feltűnik egy másik kép, ami hangulatában egészen másféle asszociációt sugall. Például egy családi ebéd közepén egy eszméletlen férfitest, vagy egy szeliden ölelkező szerelmespár fotójának hátterében a sebkötözés különböző fázisait bemutató képsor. Ha szemléltetni szeretném a poszttraumás stresszbetegség emlékbetöréseit, az ún. „flash-back” állapotokat, Agnieszka Grodzinska fotósorozatát választanám erre a célra. Ugyanis pontosan ez történik azzal, aki súlyos traumát élt át vagy tanúja volt annak: elméjébe a legváratlanabb pillanatokban villannak be a trauma képei. Gyakran épp olyan helyzetben, amikor végre megnyugodhatna, elengedhetné magát. A flash-back, akárcsak a rémálom, öntudatlan, ám sikertelen feldolgozási folyamat eredménye. Mindig arról szól, hogy a személy a kritikus helyzetben tehetetlennek és kiszolgáltatottnak érezte magát, a keletkezett emlékképek nem integrálódtak a tudatos, kognitív működések folyamatába.

Chilf Mária lírai képei az összetartozásról, a testet túlélő kapcsolatokról, a kötődésről meséltek. A kötődésről, amit hordoznak a gének, az alkat és amikor ezek már nincsenek, akkor a lélek láthatatlan szálai. Számomra csodálatos volt, ahogy ezek a különböző „csatornák” egybefonódva jelentek meg a művésznő alkotásain. Szelíd emlékezés, a veszteség elfogadása, megnyugvás abban, ami visszafordíthatatlan, a múlt értékeinek átemelése a jelenbe. Ilyen egy szépen végigvitt gyászmunka – szólalt meg bennem a pszichológus.

S ahogy a galéria középső termében Chilf Mária említett képeitől balra fordulunk, a remek elrendezés következtében tekintetünk megnyugszik Moizer Zsuzsa két finom, pasztell olajképén: „The space between us” címmel. Az alkotás sejteti, hogy milyen érzés lehet, milyen puha, lágy és biztonságos jó kötődésben élni. Legalábbis én ezt éltem át, ahogy belemerültem a képek szemlélésébe. „Hazaértem”- ez az az érzés, amit a biztonságos kötődés nyújt, amit elsőként az anya adhat meg gyermekének, megalapozva ezzel egészséges személyiségfejlődését és kapcsolódási képességét.

Az Inda Galériában bemutatott többi alkotás is izgalmas és gondolatébresztő, Tranker Kata, Iona Nemes, Pavla Scerankova, Gáldi-Vinkó Andrea műveit csak azért nem említem külön, mert „traumaszemüveggel” nézve a fentebb említettek fűződtek össze egy gondolatsorrá bennem: a fel nem dolgozott, s ezért kísértő trauma képei (Agnieszka Grodzinska )- a feldolgozás folyamata, az elfogadás (Chilf Mária) - és a visszatalálás a kapcsolódáshoz (Moizer Zsuzsa).

Két dolgot említenék még: az alkotásokat bemutató képjegyzék nem volt teljes, ennek alapján nehézkesen tudtuk követni és beazonosítani a műveket, viszont – és ez a másik említeni valóm – a galériában lévő hölgy nagyon készségesen, kedvesen végigvezetett minket a kiállításon.

chilfmari_csaladi_album_xi.jpg

Dr. Mogyorósy-Révész Zsuzsanna

pszichológus

 

képek innen: http://www.indagaleria.hu/kiallitas_kepei/beyond-obvious-contemporary-women-artists-cee-kortars-nomuveszet-kozep-kelet-europab
felül: Agnieszka Grodzinska, Double Vision I.
alul: Chilf Mária: Családi album XI.

További írások és a képzőművészet aktuális hírei a Facebook GalleryPsziché oldalán

 Ismeretterjesztő írás a traumák hatásáról: "Átok ül rajtam?"

A bejegyzés trackback címe:

https://gallerypsziche.blog.hu/api/trackback/id/tr657886630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.