Stresszkezelés és művészet
2016. február 04. írta: zsu zsu

Stresszkezelés és művészet

Talán nem mindenki tudja, hogy a képzőművészetekkel való foglalkozás – akár szemlélődő tárlatlátogatóként, akár alkotóként – jelentősen mérsékli a stresszt. Ráadásul olyan szabadidős tevékenységről van szó, ami nem kíván feltétlenül nagy anyagi befektetést: a kisgalériák például ingyen látogathatók, s akár munka után egy fél óra is elegendő ahhoz, hogy egy tárlatnézés kapcsán feltöltődve és nem a napi stresszel terhelten érkezzünk haza családunkhoz, párunkhoz.

janos_fodor_kisterem_2015_1.jpg

Ha pedig alkotásra szánjuk magunkat, nem muszáj a legdrágább eszközöket megvásárolnunk, mert a stresszcsökkentő hatás nem a befektetett anyagiakkal függ össze. Nem is az a lényeg, hogy művészi színvonalú alkotást hozzunk létre, sokkal inkább az öröm, a kreativitás megélése. S ha fejlődni szeretnénk, jónéhány alkotóműhely, rajziskola, művészetterápiás tanfolyam nyitva áll előttünk, bármilyen korosztályba tartozzunk is. De lássuk a „kemény” tényeket, a tudomány eredményeit:

Egy izgalmas kutatásban azt vizsgálták, hogy a művészeti alkotásokkal való foglalkozás hogyan befolyásolja az agy működését. 60 év feletti embereket két csoportba osztottak és 10 héten át, heti egyszer különböző foglalkozásokon vettek részt. Az egyik csoport tagjai művészeti alkotások elemzésével, a másik csoportba tartozók pedig különböző képzőművészeti technikák kipróbálásával kísérleteztek, azaz saját maguk hoztak létre alkotásokat. Agyműködésük sajátosságait  funkcionális mágneses rezonanciavizsgálattal (fMRI) ellenőrizték a csoportos foglalkozások megkezdése előtt, illetve a tíz alkalom végeztével.*

Szignifikáns különbséget az alkotó-csoportnál találtak, mégpedig az agy különböző régióit összekötő kapcsolatok és a reziliencia tekintetében. Vagyis azoknál, akik alkottak is, bizonyos agyterületek aktivitása hajlamosabbá vált az összehangolt, integrált működésre, illetve rugalmasabb megküzdési mintázatot mutatott a stresszel szemben.

Ez az eredmény azért is ígéretes, mert úgy tűnik, az alkotótevékenység az agyműködés időskori hanyatlását, a demenciát is képes lassítani.

muv6.jpg

De ne gondoljuk, hogy a műalkotások szemlélésének ne lenne jótékony hatása! Egy másik vizsgálatban a stressz egyik legmarkánsabb mutatójának, a kortizol-szint változásának alakulását tesztelték. Irodai dolgozók önkéntes csoportja ebédszünetben egy rövid galéria-látogatáson vehetett részt. A tárlatnézés előtt és után kérdőívet töltöttek ki az észlelt stressz-szinttel kapcsolatban és mintát vettek a nyál kortizol-értékének megállapítására.

Az eredmények szerint a galérialátogatás során szignifikáns mértékben csökkent az észlelt stressz, illetve a kortizol-szint. Ráadásul a kortizol szint (azaz a stressz mértékének) csökkenése a galérialátogatás kapcsán jóval gyorsabban következett be, mint az átlagos, „normál” körülmények között szokásos. A kutatók ebből azt a következtetést vonták le, hogy a napi rutin megszakítása valamilyen kellemes tevékenységgel – legyen az akár csak 15-20 perc is – jótékony hatással van a stressz-szint szabályozására. Különösen igaznak találták ezt a férfiak esetében, akiknek stresszhormon szintje, a vizsgálat szerint, sokkal érzékenyebben reagál a környezeti hatásokra, változásokra, mint a nőké.**

Úgy tűnik, a művészeti alkotások szemlélése – különösen ha mozgással kombinálódik – alkalmas arra, hogy a napi stressz-szintet mérsékelje.

img_1377.JPG

A tudományos eredmények részletes bemutatása itt olvasható:
*http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0101035
**http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/3472/

A képek saját készítésűek (1.: Kisterem Galéria, Budapest - Fodor János művei, 2.: Image from Pixabay, 3.:Triennale Design Museum, Milano)

Mogyorósy-Révész Zsuzsanna

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gallerypsziche.blog.hu/api/trackback/id/tr438359642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.