Találj egy helyet, ahol biztonságban érzed magad!
2016. szeptember 13. írta: zsu zsu

Találj egy helyet, ahol biztonságban érzed magad!

Ma egy olyan technikáról szeretnék írni, aminek elsajátítása, alkalmazása kifejezetten jó hatással van az idegrendszerre: megnyugvást okoz, pihentet, s ezáltal a stresszhatások csökkentésére kiválóan alkalmas. Sőt mi több, rendszeres gyakorlása ellenállóbbá tesz a napi hajtás során fellépő ingerültséggel, kimerültséggel szemben.

Első lépés: A biztonságos hely „megtalálása”, mint imaginációs gyakorlat

Instrukció: „Képzelj el egy olyan valóságos vagy akár a valóságban nem létező helyet, vagy helyzetet, ahol jól éreznéd magad, ahol teljesen el tudnád engedni magad. Figyeld meg, milyen körülmények között (színek, hangok, egyéb érzések) tudnád magad teljesen elengedni. Képzelj el egy olyan helyet, ahol meg tudnál nyugodni.” 

Amikor valóban sikerül elképzelni egy biztonságos helyet vagy helyzetet, a szervezet „pihenő” üzemmódba kapcsol: az izmok elernyednek, a test jólesően elnehezedik, a légzés és a szívverés lassul, s olyan biokémiai folyamatok indulnak el, amelyek a regenerációt segítik elő. Az imagináció jelen esetben csak segíti, hogy olyan állapotba kerüljünk, hogy a test megnyugodhasson. A lényeg a testi érzetek, nyugalommal kapcsolatos élmények átélése,

Sokat jelenthet  astresszkezelés szempontjából, ha a gyakorlatot naponta egyszer-kétszer elvégezzük. Elavás előtt különösen jó hatású lehet az alvási nehézségekkel küzdőknek.

Második lépés: Fessük vagy rajzoljuk le - alkossuk meg - az elképzelt helyet vagy érzést!

Maga a festés, rajzolás – mint művészetterápiás technika – önmagában is stresszcsökkentő hatású. S ha ezt a biztonságos hely érzésének kifejezésével kombináljuk, a hatás még intenzívebbé válik.

Van, aki egy konkrét helyet ábrázol:

mt1mari-alom01_asztali_felbontas.jpg

19 éves lány vízfestménye

mtkm-2014-03_1600x1200.jpg

38 éves nő alkotása

mtwp1c893758_05_06.jpg

K.Á. 42 éves nő alkotása

Van olyan, aki egy érzést ábrázol, ami a biztonságos hely megtapasztalásakor idéződik fel benne:

mtwp1cce87b8_05_06.jpg

„Szabad vagyok” – középkorú nő akvarellje

mtt-mercedesz-nyugalom_kiegyensulyozottsag.jpg

„Nyugalom, kiegyensúlyozottság” – 22 éves lány ceruzarajza

mtwp7329293c_05_06.jpg

"Jól érzem magam!" - 14 éves lány vízfestménye

Traumatizált, nehéz sorsú kamaszgyerekek kezelésében gyakran alkalmazzák ezt a módszert. Egy amerikai kézikönyv is készült a technikáról az „Art with Heart" művészetterápiás szervezet jóvoltából. Internetes oldalukra látogatva néhány esetet is megismerhetünk. A könyv címe. „Chill and Spill”, azaz valami olyasmi, hogy „Nyugi és ki vele!”.

 

Variációk - természetesen bármiféle művészeti technikát alkalmazhatunk: kollázst, agyagot, gyurmát, vagy akár a kreatív írás változatos formáit is.

mtnewtown-messy-teen-table-300x225.jpg

 

mtb_melcsi_2011.jpg

„Nagymama kertje” - 5 éves kislány, vegyes technika: gyurma és ceruza

 

+1  Ráadás technika

Egy másik érdekes módszer épp egy Chill and Spill-tréningről származó ötlet: használt könyv- vagy újságoldalakon satírozva csak azokat a szavakat tartjuk meg, amelyeket valamiért fontosnak érzünk. Végül kialakul egy „vers”, ami szoros kapcsolatban áll önmagunkkal, aktuális állapotunkkal, a saját történetünkkel.

mtdscf5591-205x300.jpg

(kép innen: Art with Heart)

Kipróbáltuk, működik! 

mt12746293_1053962381292890_1807526272_n.jpg

A kis „versike”, ami pár perc alatt sikeredett, valóban arról szól, ami épp a fejemben járt, amikor ezt a cikket írtam (jó, egy kicsit kiegészítettem kékkel, hogy érthetőbb legyen):

„Nem mertek élni” – mondta.

Szünet nélkül siránkoztunk,

mert nem sikerült minden

és változtatni nem tudtunk.

Egyszer majd meglátják a pozitívumokat is” - folytatta,

és igaza lett. Azóta élvezzük, hogy létezünk

és biztonságban érezzük magunkat.

 

Kedvcsinálónak néhány művészibb kivitelezésű forma:

mtdscf5588-285x190.jpg (kép innen: Art with Heart)

Mogyorósy-Révész Zsuzsanna

pszichológus

 

További írások és a képzőművészet aktuális hírei a Facebook GalleryPsziché oldalán

 

Pszichológiai témájú olvasnivalók a Lelkizónán

A témához kapcsolódó cikkek:

5 remek művészetterápiás technika

Miért látjuk szépnek?

Stresszkezelés és művészet

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gallerypsziche.blog.hu/api/trackback/id/tr118407768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.